Rättikagratäng

För första gången i mitt liv ska jag nu testa på rättika. Denna grönsak är väldigt kolhydratfattig. Rättika brukar finnas i större matbutiken, jag köpte min på ICA MAXI. Det jag har tänkt göra är en gratäng, liknande den som man gör på potatis. Detta behövs till två personer:
  • 1 stor rättika
  • 50 g Philadelphiaost
  • 1 dl grädde
  • 1 vitlöksklyftor
  • 1.5 dl riven cheddar
  • Timjan
  • 1 tsk salt
  • Svartpeppar
Börja med att ska rättikan och skiva den i någon milimetertjocka skivor. Dessa ska sedan koka i saltat vatten i 10-15 minuter (beror på hur tjocka skivor man gjort). När tiden är ute tömmer man ut vattnet och lägger rättikorna i en ugnsform. Blanda ihop resten av ingredienserna och blanda ihop med rättikorna. Sedan ska det grädda till sig i 20-30 minuter.
 
Min står nu i ugnen och göttar till sig. Kommer inte kunna smaka på den förrens imorgon så det kommer en utvärdering då.
 
Fotbollen går visst inge vidare. Sverige ligger under med 1-3. Hoppas de gör ett ryck snart.

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0